Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp
Kursinnehåll
- Ämnesdidaktisk forskning inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, sortering och klassificering, samband och förändring, problemlösning, geometri samt mätning och rumsuppfattning
- Strukturell ansats till undervisning och lärande om tals additiva del-helhetsrelationer
- Lärarens ämnesdidaktiska roll
- Undervisning som utvecklar elevers matematiska förmågor
- Progression i undervisningsinnehåll i ett F-3 perspektiv
- Inkluderande undervisning i matematik
- Metodik i matematikundervisningen i förskoleklass
- Utforskande och praktiska arbetssätt
- Undervisningsplanering, utvärdering och utveckling
- Analys och bedömning av elevuppgifter
- Nationellt kartläggningsmaterial i förskoleklass – Hitta matematiken
- Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning åk 1-3 och Bedömning för lärande i matematik
- Uppföljning och bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till kunskapskraven i årskurs 3
- Estetiska uttrycksformer och mönsterkonstruktion
- Matematik som språk, teoretiska perspektiv på begreppsbildning
- Uttrycksformer och representationsformer i matematik
- Läromedelsgranskning
   
   Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UMUN14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
| Label | Value | 
|---|---|
| Studieform | Nätbaserad distans | 
| Antal träffar | 12 | 
| Termin | Hösten 2024 | 
| Studieperiod | vecka 35 - vecka 3 vecka 4 - vecka 22 | 
| Studietakt | 25% | 
| Undervisningsspråk | Svenska | 
| Ort | Jönköping | 
| Kurstid | Blandad undervisningstid | 
| Platser | 30.0 | 
| Kursplan (PDF) | |
| Anmälningskod | HJ-U0150 |