Vinnarna av Entrepreneurship Challenge tog hem 60 000 kronor
Onsdagen den 17 april var det dags för final i JIBS Entrepreneurship Challenge 2024 på Jönköping University (JU). Tävlingen genomfördes för 13:e gången där studenterna utmanas att lösa ett hands-on och verkligt uppdrag från ett företag. Detta år var det Hide-a-lite, ett varumärke inom Elektro Elco AB, som gav studenterna utmaningen att ta fram ett resurseffektivt och innovativt koncept för AI-aktiverade LED-belysningsprodukter. Studenterna tävlade om en total prispott på 130 000 kronor, donerade av Stiftelsen Aktiestinsen.
Intresset för årets upplaga av tävlingen var mycket stort och JIBS Entrepreneurship Challange fick totalt in 28 ansökningar från intresserade lag Av dessa valdes 15 lag ut att delta i den prestigefyllda tävlingen, som inleddes under måndagsmorgonen med en föreläsning av Science Park om säljande och motiverande presentationsteknik, samt en session med Elektro Elco AB som presenterade årets utmaning för studenterna.
Alexander Ljungqvist är produkt och marknadsansvarig på Hide-a-lite och var väldigt nöjd med studenternas presentationer och förslag till lösningar för AI-aktiverade belysningsprodukter.
-Det har varit fantastiskt kul. Det är just det här nytänket som studenterna bidrar med som vi är ute efter inom vår verksamhet. Man får verkligen ett helt nytt perspektiv, säger Alexander Ljungqvist.
Flera bra förslag presenterades under finalen
Själva tävlingen inleddes på tisdagen då de olika lagen tilldelades en sal på JIBS, där presentationer och produktidéer spånades fram tills onsdagsmorgonen, då det var dags för samtliga lag att presentera sina lösningar. Efter överläggning av juryn fick de sex bästa lagen presentera ännu en gång i en grand final, där det vinnande laget utsågs med sin idé om adaptiva ljusförmågor inom vägbelysning, framför allt vid tuffare väderförhållanden som snöfall och regn.
-Det var väldigt bra presentationer under finalen, men efter en hel del grubblande så var vi alla överens om vilket lag som skulle vinna, säger Alexander Ljungqvist
Det vinnande laget bestod av JIBS studenterna William Mustajärvi, Gustaf Thor och Adam Aurell. Deras förslag grundades i att de först undersökte tidigare arbete med adaptiva ljusförmågor, vilket sedan mynnade ut i den fiktiva produkten Vision Track 2.0.
-Det känns helt fantastiskt, vi har kämpat hårt för det här och känner verkligen att det vi har presenterat här idag har en stor potential för Hide-a-lite, säger William Mustajärvi, team ledare i vinnarlaget.
Lagen som kom på andra och tredje plats tilldelades 40 000 kronor respektive 20 000 kronor. Även Science Park delade ut pris för mest hållbara idé, där vinsten var 10 000 kronor.
Tävlingskonceptet knyter samman teori och praktik
Juryn för JIBS Entrepreneurship Challenge 2024
Johan Klasson, VD och akademisk ledare, JIBS
Alexander Ljungqvist, Product & Market Manager, Hide-a-lite
Gustav Österström, CEO, Spectria Invest (representerade Science Park)
Julia De Geus, Ordförande JSA, JIBS
Sven Rydell, Styrelsemedlem, Aktiestinsen
Johan Klaesson, tillförordnad VD och akademisk ledare på JIBS, som för första gången satt i juryn, var imponerad av studenternas förslag och ser tävlingen som ett lyckat initiativ.
- Det här låter studenterna omsätta allt man har lärt sig inne i klassrummen med sina studiekamrater i praktiken. Att sedan lägga fram det inför en större publik, svara på frågor och delta i realistiska diskussioner är nyttiga erfarenheter som studenterna tar med sig, säger Johan Klaesson.