Anna Nissen

Universitetslektor i svenska inriktning didaktik
Avdelningen för språk, estetiska ämnen och litteratur , Högskolan för lärande och kommunikation

Anna Nissen är lektor i svenskämnets didaktik och doktor i pedagogiskt arbete. Hon genomförde sin forskarutbildning vid Karlstads universitet och disputerade hösten 2024 med sammanläggningsavhandlingen Nordic Literature Instruction. Syftet med avhandlingen var att bidra med kunskap om hur nordiska lärare använder skönlitterära texter i sin ordinarie undervisning samt hur de främjar elevers utveckling av litterär kompetens. Den fokuserar på elevernas första år på högstadiet och bygger dels på videodata från LISA Nordic, dels på en lärarenkät som riktade sig till högstadielärare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Under våren 2025 var Anna gästforskare vid Karlstads universitet och knuten till två olika forskningsprojekt: Lärare och influencer? Sociala medier som arena för yrkesutövning samt ULF-projektet Faktorer som samvarierar med högstadieelevers språkfärdigheter i engelska. I ULF-projektet arbetade de inblandade lärarna och klasserna bland annat med läsförståelsestrategier och skönlitterär läsning på engelska.

Anna har tidigare arbetat som ämneslärare i svenska, engelska och musik, huvudsakligen på gymnasienivå. Hon har även erfarenhet från grundskola (åk 4–9), anpassad skola och Komvux. För närvarande undervisar hon om skönlitteratur, litteraturvetenskap och litteraturdidaktik, framför allt på lärarprogrammen.

Artikel

Nissen, A. (2025). Litterär kompetens och receptionsteoretiska perspektiv på skolelevers litteraturläsning Kapet (elektronisk), 21(1), 28-39 Karlstad: Karlstads universitet . More information
Nissen, A. (2024). Whole-class discussions about literary texts: Engaging in dialogue and eliciting literary competence Nordic Journal of Literacy Research, 10(1), 23-40. More information
Nissen, A. (2023). Cognitive Activation as an Aspect of Literature Instruction L1-Educational Studies in Language and Literature, 23, 1-20. More information
Tengberg, M., van Bommel, J., Nilsberth, M., Walkert, M., Nissen, A. (2022). The quality of instruction in Swedish lower secondary language arts and mathematics Scandinavian Journal of Educational Research, 66(5), 760-777. More information
Nissen, A., Tengberg, M., Svanbjornsdottir, B., Gabrielsen, I., Blikstad-Balas, M. (2021). Function and use of Literary Texts in Nordic Schools L1-Educational Studies in Language and Literature, 21, 1-22. More information
Lyngfelt, A., Nissen, A. (2018). Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet Utbildning och Demokrati, 27(3), 119-137 Örebro: Örebro universitet . More information

Doktorsavhandling

Nissen, A. (2024). Nordic Literature Instruction (Doctoral thesis, Karlstad: Karlstads universitet). More information

Antologibidrag

Tengberg, M., Nissen, A., Skar, G. (2022). Undervisningskvalitet i svenskämnet. In: Michael Tengberg (Ed.), Undervisningskvalitet i svenska klassrum (pp. 193 -250). More information

Konferensbidrag

Nissen, A., Randahl, A. (2025). Aspekter av undervisningskvalitet i svensklärares filmer på YouTube. Köpenhamn NNFF10: School subject, student, world: new relationships? The tenth conference of Nordic Network for Research in L1 Education, Danish School of Education, Aarhus University, Copenhagen Campus, 3–4 December 2025.. More information
Nissen, A., Höglund, H., Magnusson, C. (2025). Reading, Listening and Watching: Nordic Lower Secondary Students’ Encounters with Literature. ARLE SIG ROLE Seminar: Legitimising Literature in an Evolving Media Landscape, 25–27 juni, Nijmegen, Nederländerna. More information
Arvidsson, M. Brink, H. Enochsson, A. Byman Frisén, L. Fredholm, K. Hedelin, Z. , ... Ådefors A. (2023). Micro-Teaching for Pre-Service Academic and Vocational Teachers’ Transformation of Content Knowledge. TEPE 2023. More information
van Bommel, J., Nilsberth, M., Nissen, A., Tengberg, M., Walkert, M. (2022). What to do or what to learn: on communicating learning goals.. Congress of the European Society for Research in Mathematics Education - CERME12, Bozen-Bolzano, Italy. More information
Nilsberth, M., Tengberg, M., van Bommel, J., Nissen, A., Walkert, M. (2022). The quality of instruction in Swedish lower secondary language arts, mathematics and social science. Reykjavik QUINT Conference Theorizing and Measuring Teaching Quality: Instruments, Evidence and Interpretations, Hveragerði, 7-10 June, 2022. More information
Nissen, A. (2020). "En god människa är en så'n som inte dränker hundar": Att diskutera etik utifrån skönlitteratur. Linköping Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Linköping, 22-23 november, 2018. More information

Övrigt

Nissen, A. . Motivations, materials and means: Teachers’ attitudes to literature use in Nordic lower secondary schools. More information