Program
Fredag 6 oktober
12.30-13.00 Registrering (Arkaden Högskolan för lärande och kommunikation, JU)
13.00-13.15 Välkomsthälsning av Stephan Rapp, VD, HLK (Hb116)
13.15-14.15 Keynote speaker: Anders Öhman: Läsning som karta och äventyr. Om litteraturens”nytta” (Hb116)
 
14.15-15.15 Forskningspresentationer 
- Forskningspresentationer: Läromedelsstudier (Hc317)
 
- Kreativa män och empatiska kvinnor – röster om författarskap i läromedel för gymnasieskolan (Christoffer Dahl)
 - Styrdokuments närvaro i läroböcker – en fråga om matriser och om lärares professionalitet (Katrin Lilja Waltå)
 
- Forskningspresentationer: Litteraturforskning och -undervisning i högskolan (Hc318)
 
- Litteraturvetenskaplig forskning i Sverige 2000-2016 (Ylva Lindberg)
 - Litteraturstudiers värde (Katherina Dodou)
 
- Forskningspresentationer: Lärares röster (Hc319)
 
- Læreroppfatninger om litteraturundervisningens betydning i norskfaget på ungdomstrinnet (Tove Sommervold)
 - Svenska med didaktisk inriktning. Några röster (Anna Nordenstam)
 
15.15-15.45 FIKA (Arkaden)
 
15.45-16.45 Keynote speaker: Bengt-Göran Martinsson: Producerar litteraturdidaktisk forskning nyttig kunskap? (Hb116)
 
16.45-18.15 Forskningspresentationer/workshop
- Workshop (Hc317)
Tummelisa och litteraturdidaktiken (Katarina Rejman & Eva Söderberg) 
- Panel (Hc318)
Bottlenecks and thresholds: A research project about critical thinking in English literature courses in teacher education (Hc318) 
- Stepping through the Narnia wardrobe: Exploring meta-reflection of threshold concepts on a theory-oriented literature course (Ellen Turner)
 - Multimodal Text Universes and Teaching Creative Thinking (Anette Svensson)
 - Questioning the Canon: Teaching Historical Critical Thinking (Anna Uddén)
 - From Tupak to Heaney via Rosa Parks: Utilizing Nikki Giovanni’s Poetry in English Courses (Maria Proitsaki)
 - Assessment in English Literature: Decoding the Discipline for the Cultural Interpretation of Drama (Anna Fåhreus)
 
- Forskningspresentationer: Litteraturundervisning och skolans styrdokument (Hc319)
 
- Att välja rätt – svensklärares textval (Maria Larsson)
 - Det särskiljande och det allmänmänskliga - om gymnasieskolans litteraturdidaktik (Björn Bradling)
 - Skönlitteratur i skolans två svensk-ämnen (Catarina Economou & Anna Lyngfelt)
 
- Forskningspresentationer: Litteratur och omvärlden (Hc320)
 
- English-Language Literature Teaching and Democratic (Higher) Education (Iulian Cananau)
 - Literature as a way of thinking and the envisionment-building classroom (Jane Ekstam)
 - Teaching Literature and the Environment (David Gray)
 
19.30 Konferensmiddag
Lördag 7 oktober
09.00-10.00 Keynote speaker: Andrea Castro: Skönlitteratur som inbjudan – varför läsa skönlitteratur inom Moderna språk? (Hb116)
 10.00-10.30 FIKA (Arkaden)
 
10.30-12.00 Forskningspresentationer/workshop
- Forskningspresentationer: Motiverande läspraktiker (Hc318)
 
- Kroppsliga uttryck och identitetsskapande i mötet med skönlitteratur: Vad innebär det för barn att vara läsare av skönlitterära texter? (Djamila Fatheddine & Catarina Schmidt)
 - Hur kan språklärare utforma undervisning som motiverar elever att läsa på ett andra- eller främmande språk? En forskningsbakgrund (Mats Tegmark)
 - Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen (Angela Marx Åberg)
 
- Forskningspresentationer: Läsare och läsarter (Hc319)
 
- Litteraturdidaktik – närläsning, upplevelse, förståelse (Maritha Johansson)
 - Att skapa en läsare: Läsarter och läsare av litterär text i svenskämnets nationella examination på gymnasiet – åren 1968 till 2013 (Eva Nilson)
 - Det står faktiskt i texten! (Cecilia Rosenbaum)
 
- Forskningspresentationer: Perspektiv på litteraturstudier i högre utbildning (Hc320)
 
- Att ta språket till hjälp – det dubbla perspektivets fördel vid fördjupad litterär tolkning (Anna Smedberg Bondesson & Christoffer Dahl)
 - Litteratur i nya medier och kreativ skrivande i online-litteraturundervisningen (Maren Eckart)
 - Experiencing Literature: Towards a Third Space (Elisabet Dellming & Charlotta Palmstierna Einarson)
 
 12.00-13.00 LUNCH (Ha108)
 
13.00-14.30 Forskningspresentationer
- Panel. (Hc317)
Vad gör vi när vi läser skönlitteratur? En komparativ inventering av litteraturstudiernas praktik i främmande- och andraspråksundervisning inom universitet och högskola 
- Att vidga sitt perspektiv – boksamtal och svenska som andraspråk (Helena Aeberhard)
 - Att läsa en bok på franska – från nybörjarläsare till akademisk skribent på tre terminer? (Ann-Sofie Persson)
 - ’Fånga bollen och sätta den i krysset’ – lärar- och studentroller i litteratursamtal inom ämnet engelska (Maria Strääf)
 
- Forskningspresentationer: Genrers didaktiska potential (Hc318)
 
- Fabula docet – emotionalisering av estetiska språkliga kommunikationsprocesser i ett inlärningssyfte (Iris Ridder)
 - Bokrecensionen online – en litterär marknadsplats. Att bygga sitt varumärke som kompetent läsare (Lena Manderstedt)
 - Biografien som utgangspunkt for samtaler om dannelse (Inger-Kristin Larsen Vie)
 
- Forskningspresentationer: Litteraturundervisningens design (Hc319)
 
- Spawn 2.0 – Att spela sig till läsning (Caroline Graeske & Stefan Lundström)
 - Videopoesi: litteraturtolkning som förhandlingsprocess (Heidi Höglund)
 - Literary analysis and academic writing: A ’summary and response assignment’ from second term English at MdH (Karin Molander Danielsson)
 
14.30-15.30 Framtidsdiskussion: Litteraturdidaktiskt nätverk - LDN
Sammanfattning och avslutning