Maria Bäcke
Forskningsgrupper
Nämnder, råd m.m.
För närvarande arbetar Maria Bäcke som programansvarig för masterprogrammet LeaDS (Learning, Digitalization, and Sustainability) och som ledare för forskningsmiljön CCD (Communication, Culture, and Diversity) vid Jönköping University. Hon är också senior medkoordinator av EARLI SIG 21 “Learning and Teaching in Culturally Diverse Settings“ och har doktorerat inom Teknovetenskapliga studier och hennes avhandling (Power Games: Rules and Roles in Second Life, 2011) fokuserar på makt, hierarkier, subversion och roller i rollspelsgrupper online. Bäckes nuvarande forskning handlar om liknande frågeställningar utifrån ägarstrukturer, makt, subversion, och digitalisering i skolsammanhang och i postkoloniala kontexter. Hon har även arbetat inom lärarutbildningen sedan 2004.
Bäckes forskning kopplar därmed samman fälten digitalisering, lärande och kulturstudier. Den kulturella aspekten har länge varit hennes primära forskningsfokus när hon har analyserat skönlitteratur, men hon har även fört med sig detta perspektiv till analys av icke-fiktivt material relaterat till digitalisering, mångfald och lärande.
I olika konstellationer studerar Bäcke för närvarande anledningarna till och processerna bakom valet av digital teknik och införandet av AI i skolans värld. Ett relaterat fokus är studenters användning av digitala verktyg i skolor, på fritids och i kommunal vuxenutbildning, där hon drar paralleller till maktperspektiv och subversion i förhållande till “Big Data”, i form av dataägande och informationsinsamling.
Pågående forskning
Bäcke är projektledare för projektet Goda exempel för skolnärvaro som har fått ULF-medel för åren 2025-2026, där forskare från JU och GU samarbetar med skolledare och skolpersonal i Jönköping och Värnamo. Målet är att samordna insatserna och underlätta för barn och ungdomar som antingen inte kommer till skolan (dvs problematisk skolfrånvaro) eller riskerar att hamna i denna sits.
Hon är svensk projektledare för GTSF-projektet (Global Teachers for a Sustainable Future) som finansieras av Erasmus+. Fokus för GTSF är internationalisering på hemmaplan inom lärarutbildningen med partners från Spanien (övergripande projektledare), Österrike, Tyskland, Rumänien, Turkiet, Ukraina och Sverige. Även Malaysia, Colombia och Mexico är en del av projektet.
Bokkapitlet "Digital Hållbarhet" kommer snart att kunna hittas i den uppdaterade utgåvan av Digital kompetens för lärare publicerad av Gleerups. Det fokuserar på ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet i relation till digitalisering i skolan.
Projektet Futures Day - Who holds the future? är ett samarbete med en gymnasieskola i Jönköping, men flera samarbeten med andra skolor i andra delar av Sverige är på gång. Elevers idéer om teknologi och AI:s roll i framtiden står i fokus och vi drar på "futures scenarios" som ramverk. Projektet tar avstamp i ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
Student imaginaries for Global Citizenship and Sustainable Internationalisation är ett samarbete mellan forskare i Spanien, Österrike, Rumänien, Ukraina och Sverige. Hur ser studenter i högre utbildning framtiden gällande internationalisering och globalisering?
REaD-IT-projektet (2022-nu) undersöker lässtrategier bland gymnasieelever och syngliggör osynliga kompetenser (primärt digitala och språkliga) som vägar mot aktivt medborgarskap.
Arbetet med bokkapitlet The Unbearable Lightness of Imagination in a GenAI Era har precis börjat. Tillsammans med andra forskare vid JU skriver jag om Futures Day-projektet för boken Postdigital Imaginations: Critiques, Methods, and Interventions.
Övriga uppdrag och meriter
Se ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9212-8551
Hemsida: http://www.baecke.se