Best Competitive Paper Award till JIBS-doktorand
Benjamin Hartmann, tillsammans med Caroline Wiertz och Eric J. Arnould, har tilldelats The Nicosia Award for Best Competitive Paper vid Association of Consumer Research (ACR) konferens i USA.
Benjamin Hartmann är doktorand i företagsekonomi på Internationella Handelshögskolan, Department of Marketing and Logistics. Han är även verksam vid Media Management and Transformation Centre. Caroline Wiertz är docent i marknadsföring vid Cass Business School, London, och Eric J. Arnould är professor i marknadsföring vid Syddansk Universitet. Priset delades ut den 15 oktober vid ACR konferensen som hölls i St Louis, Missouri, USA.
Artikeln har titeln “Practice Consumption and Value Creation: Advancing the Practice Theoretical Ontology of Consumption Community”. Med över 1000 deltagare är ACR-konferensen världens största konferens inom konsumentforskning och i år deltog fler än 400 konferensbidrag i tävlingen.
Juryn noterade flera styrkor hos det vinnande bidraget. Bland annat ger artikeln betydande teoretiska bidrag då mycket ännu är outforskat. Det gäller exempelvis hur sociala nätverk på Internet kan skapa (och, intressant nog, förstöra) värde, och de emotionala konsekvenserna av olika former av communitymedverkan. Juryn uppskattade särskilt den kombinerande metodansatsen och påpekade att artikeln öppnar upp för ny och spännande forskning inom sociala medier och communityn.