Mobbning: En ökande börda för barns hälsa och lärande, särskilt för barn med funktionsnedsättningar
Mobbning i skolan är ett allvarligt problem som påverkar barns trygghet och utveckling. Trots tidigare framsteg har andelen barn som rapporterar mobbning ökat i Sverige, och särskilt utsatta är barn med funktionsnedsättningar.
.jpg)
Foto: Zhivko Minkov on Unsplash
Skolans utmaning och ansvar
Skolan är en central plats för våra barn och ungdomar, en plats de är skyldiga att närvara på. Det är en miljö där alla har rätt att utvecklas i trygghet. Mobbning i skolan omöjliggör utveckling i trygghet. Skolan och samhället ser allvarligt på mobbning och fram till 2010 minskade andelen barn som rapporterade att de utsattes för mobbning. Minskningen av andelen barn som utsätts för mobbning fortsatte dock inte att minska efter införandet av den senaste läroplanen (Lgr11). Snarare tvärtom, andelen unga som rapporterar mobbning har ökat i Sverige, samtidigt som andelen som skattar sig ha högt socialt stöd i skolan minskar.
Mobbning och dess konsekvenser
Under många år var Sverige ett av de länder med lägst andel mobbning, det är inte självklart längre. Positivt är att nivåerna sjunker i många europeiska länder, men då inte i Sverige. Mobbning är allvarlig och att andelen ökar är problematisk, mobbning påverkar inte bara känslan av trygghet hos de som utsätts utan även övriga barns upplevelser. Dessutom är mobbning kopplat till psykisk ohälsa, så som depression, ångest och självmordstankar. Att inte få höra till eller aktivt uteslutas är smärtsamt.
Barn med funktionsnedsättningar är en utsatt grupp
Skolan är för många barn med funktionsnedsättningar alltså en plats som ställer höga krav, med lägre skoltrivsel och stress som följd samtidigt som risken för mobbning är högre. Barn med funktionsnedsättningar har också en ökad risk för psykisk ohälsa, oavsett om de utsätts för mobbning eller inte. Detta innebär dock att denna grupp är särskilt sårbar när det gäller psykisk hälsa när de utsätts för mobbning.
En grupp som är särskilt utsatt är barn med funktionsnedsättningar. Detta kan ha flera orsaker, och det är av största vikt för skolor att arbeta med att skapa en trygg och inkluderande lärmiljö. Mobbning kränker individen och påverkar deras möjlighet till utveckling. I förlängningen påverkar detta deras rätt till utbildning. För mobbning leder också till psykisk ohälsa.
Samhällsutmaningen och möjligheten
Effekten av detta syns också, med barn som har neuropsykiatriska diagnoser som upplever mer problematisk frånvaro, lägre självkänsla och fler psykosomatiska besvär. Många av dessa barn upplever också mobbning. På sikt skapar detta ytterligare konsekvenser för individen och samhället i stort.
Det råder ingen tvekan om att skolan idag står inför en samhällsutmaning, och kraven är många, både på elever och på skolan. Problemen med mobbning går att förebygga, och när skolan arbetar med att skapa inkluderande miljöer som stöttar elever och främjar goda relationer samt minskar konkurrensen mellan eleverna, kan både självkänslan hos våra elever stärkas och ett bättre skolklimat skapas, vilket i sin tur gynnar utvecklingen och ökar trygghet och trivsel i skolan.
Författare
- Vice VD med ansvar för forskning
- Högskolan för lärande och kommunikation
- lilly.augustine@ju.se
- +46 36-10 1486
Detta är en bloggtext. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Jönköping University.