Han vill utveckla lösningar som minskar klimatbelastningen

Heart Aerospace.

Civilingenjörsstudenten Oskar Ogarp har en passion för elektriska fordon. I våras praktiserade han på Heart Aerospace, som utvecklar elektroniska flygplan.

Oskar Ogarp som läser till civilingenjör på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) hade i våras praktik på Heart Aerospace, som utvecklar ett av världens första kommersiella elflygplan.

- Det har gett mig fantastiska lärdomar, säger Oskar Ogarp.

Se SVT Nyheters inslag om Heart Aerospace elflygplan här nedan.

ES-30, Heart Aerospace.

Flygplanet ES-30 planeras att tas i bruk år 2028. Grafik: Heart Aerospace.

Elektriska flygresor kommer enligt Heart Aerospace bli det nya normala för regionala flygningar och ett bra sätt för att möta branschens hållbarhetsutmaningar. De utvecklar flygplanet ES-30 (Electric short take-off and landing) i en hangar intill Säve Flygplats i Göteborg. De är först ut i Sverige och det är även ett av världens första kommersiella elflygplan. Det drivs av elmotorer med batteridriven energi och har plats för 30 passagerare.

Passion för elektriska fordon

Oskar Ogarp som har läst tre år av den femåriga civilingenjörsutbildningen industriell produktframtagning på JTH berättar att han har en passion för elektriska fordon.

- Ett av mina mål i livet är att vara med och utveckla lösningar som kan minska klimatbelastningen. Det som Heart Aerospace med flera företag gör i dag kommer att lägga grunden för framtidens mobilitet, säger han.

Oskar har följt Heart Aerospace i några år och tycker att de utvecklar en väldig spännande produkt. Genom JU Solar Team vid Jönköping University som bygger och tävlar med soldrivna bilar har han byggt upp ett kontaktnät och fått vänner för livet. En av dem jobbar på Heart Aerospace vilket ledde fram till att han fick göra sin näringslivsförlagda kurs på företaget (NFK).

Oskar Ogarp, JTH-student.

ES-30 kommer att ha plats för 30 passagerare.

Utvecklat och testat komponenter

Oskar jobbade till största delen under sin praktik med utveckling och tester av diverse komponenter till en fullskalig prototyp av flygplanet ES-30. Personalstyrkan har delat med sig av sina arbetsmetoder till honom och han känner att han har utvecklats på flera områden, vilket han är tacksam för. Roligast tyckte han var att utmana sig själv och bredda sin kompetens på ett sätt som inte går att göra i ett klassrum.

40 procent av alla flygningar

ES-30 byggs för att möta efterfrågan på miljövänliga transportmedel. Flygplanet planeras att tas i bruk år 2028 och beställningar av det har redan gjorts av flygbolag som SAS, United Airlines och Canada Air. ES-30 är ett mindre regionalplan anpassat för kortare flygsträckor, vilket motsvarar cirka 40 procent av alla flygningar. Det använder propellrar istället för jetmotorer eftersom propellrar bedöms vara effektivare vid flygning i lägre hastigheter och på korta sträckor.

ES-30 kommer att kunna flyga 200 kilometer helt på el med dagens batteriteknik, men kan flyga längre än så om elkraften kombineras med förnyelsebart flygbränsle.

Läs mer om civilingenjörsutbildningen industriell produktframtagning på JTH här Öppnas i nytt fönster.

Oskar Ogarp på Heart Aerospace.

Oskar Ogarp i hangaren intill Säve Flygplats där Heart Aerospaces utvecklar ES-30.

Se SVT Nyheters inslag om Heart Areospaces ES-30 här

2023-06-19